Styrelsen för Stockholms Studentsångarförbunds Stiftelse för Stipendier har beslutat att utse sopranen Johanna Wallroth till 2022 års mottagare av Martin Öhman-stipendiet. Stipendiet är i år på 50 000 kr. Juryns motivering lyder som följer:
»Detta är en sångerska med teknisk perfektion och en förstklassig musikalitet, som med fullfjädrad kvalitet och samtidigt en skönhet och personlighet i rösten, fick juryn att imponeras stort.«
Den formella utdelningen av stipendiet kommer att ske i samband med Stockholms Studentsångares och Stockholms Akademiska Damkörs gemensamma höstkonsert i Gustaf Vasa kyrka den 12 november, dit Johanna Wallroth även inbjudits att medverka som solist i Brahms Ein deutches Requiem.
Om Johanna Wallroth
Den svenska sopranen Johanna Wallroth utbildade sig inledningsvis till dansare vid Kungliga svenska balettskolan men kom senare att fokusera på röststudier och studerar nu på masterutbildningen Vocal Performance vid Universität für Musik und darstellende Kunst (MDW) i Wien för sångpedagogen Margit Klaushofer. Hon gjorde sin operadebut som Barbarina (Figaros bröllop) under ledning av Arnold Östman på Ulriksdals slottsteater i Stockholm där hon senare även sjungit Amor (Orfeo ed Euridice). Hon har sedan gjort många stora roller på scener i Sverige och Europa. Johanna har också en diger meritlista från konsertscenen.
Säsongen 2022/23 har hon sjungit Leocasta i Vivaldis Il Giustino på Drottningholmsteatern, framträder i en balettuppsättning på Opernhaus Zürich, deltar i ett flertal konserter tillsammans med Radiosymfonikerna, Gävle respektive Malmös symfoniorkester samt åker på en europaturné med ett julprogram tillsammans med Amsterdam Sinfonietta bland mycket annat.
Om stipendiet
Stipendiet ur Martin Öhmans fond delas ut ungefär vart tredje år. Fonden har som syfte att till en sång- och musikbegåvad stipendiat lämna bidrag till vidareutbildning i sång. Tidigare mottagare av stipendiet är bland andra Hillevi Martinpelto, Peter Mattei, Katarina Nilsson, Elisabeth Meyer och senast Carl-Fredrik Tohver. Martin Öhmans fond består av medel som insamlades till hans 80-årsdag och vid hans bortgång. Fonden förvaltas av Stockholms Studentsångarförbunds Stiftelse för Stipendier.
Om Martin Öhman
Martin Öhman (1887–1967) var en svensk operasångare, utbildad av Calle Gentzel samt Oxilia och Quadri i Milano, men till stor del självlärd enligt Fritz Arlbergs metod. Han debuterade 1917 som Fra Diavolo vid Stora teatern i Göteborg där han 1917–19 och 1921–23 var teaterns firade tenorstjärna, både inom opera och operett. Sin internationella karriär inledde Öhman med ett par framträdanden på Metropolitan 1924 som Simson i Simson och Delila och Laca vid USA- premiären på Jenûfa, dock utan större framgång. Synnerligen populär blev han däremot vid Städtische Oper i Berlin som han tillhörde 1925–37. Under denna tid gästspelade han även bl a vid Staatsoper i Berlin samt i London, Wien, Paris och Barcelona. Vid Kungliga teatern i Stockholm, där han debuterade som Canio i Pajazzo 1919, var han endast engagerad
säsongen 1919/20 men gästspelade så gott som varje säsong från 1926 in på 1940-talet. 1932 gjorde han furor som Prins Sou Chong i Leendets land på Konserthusteatern i Stockholm och uppträdde sedan i denna roll ca 700 gånger vid turnéer i landet på 1930- och 40-talen. Från 1937 hade Öhman inget fast engagemang. De sista årtiondena bedrev han en uppskattad pedagogisk verksamhet; till eleverna hörde Nicolai Gedda och Martti Talvela. Martin Öhman tilldelades utmärkelsen Litteris et Artibus 1927 och utnämndes till hovsångare 1933. Han samarbetade ofta med Stockholms Studentsångare.
Foto: Amélie Chapalain